Spontaneous vaginal evisceration and intraabdominal small bowel strangulation: a report of the first case and review of the literature

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Abstract

Grundlagen:

Vaginale Eviszeration ist eine seltene gynäkologische Komplikation mit akutem Handlungsbedarf.

Methodik:

Fallpräsentation.

Ergebnisse:

Die prädisponierenden Faktoren für diese Erkrankung, das klinische Bild und das Management werden dargestellt. Eine von uns durchgeführte Medline-Suche hat keinen Fall einer solchen vaginalen Eviszeration erbracht.

Schlussfolgerungen:

Unser Fall zeigt, dass ein abdominell vaginaler Zugang bei der chirurgischen Therapie der vaginalen Eviszeration gewählt werden soll, wenn nicht klar ist, ob Darm und Mesenterium beteiligt sind.

Background:

Vaginal evisceration is an extremely rare gynecological event, which represents a surgical emergency.

Methods:

We present an interesting and unusual case of strangulated intra-abdominal segment of small intestine associated with spontaneous evisceration of an incarcerated but viable loop of the distal ileum through vaginal vault six months following vaginal hysterectomy.

Results:

The predisposition factors, mode of presentation, pre-operative management and surgical approach are discussed. A MEDLINE search (English language; 1900, July 2005; search terms: “Vaginal”, “evisceration” and “Maydl's hernia”) revealed no other cases.

Conclusions:

Our case suggests that a combined abdominal and vaginal approach should be performed when the viability of the bowel or mesenteric involvement cannot be adequately assessed. We recommend that postural or manual reduction via a vaginal approach should not be attempted as it may result in a gangrenous intraabdominal loop of bowel being missed; a lethal outcome if unrecognized.

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