Skin image retrieval using Gabor wavelet texture feature

    loading  Checking for direct PDF access through Ovid

Abstract

OBJECTIVE:

Skin imaging plays a key role in many clinical studies. We have used many skin imaging techniques, including the recently developed capacitive contact skin imaging based on fingerprint sensors. The aim of this study was to develop an effective skin image retrieval technique using Gabor wavelet transform, which can be used on different types of skin images, but with a special focus on skin capacitive contact images.

METHODS:

Content-based image retrieval (CBIR) is a useful technology to retrieve stored images from database by supplying query images. In a typical CBIR, images are retrieved based on colour, shape, texture, etc. In this study, texture feature is used for retrieving skin images, and Gabor wavelet transform is used for texture feature description and extraction.

RESULTS:

The results show that the Gabor wavelet texture features can work efficiently on different types of skin images. Although Gabor wavelet transform is slower compared with other image retrieval techniques, such as principal component analysis (PCA) and grey-level co-occurrence matrix (GLCM), Gabor wavelet transform is the best for retrieving skin capacitive contact images and facial images with different orientations. Gabor wavelet transform can also work well on facial images with different expressions and skin cancer/disease images.

CONCLUSION:

We have developed an effective skin image retrieval method based on Gabor wavelet transform, that it is useful for retrieving different types of images, namely digital colour face images, digital colour skin cancer and skin disease images, and particularly greyscale skin capacitive contact images. Gabor wavelet transform can also be potentially useful for face recognition (with different orientation and expressions) and skin cancer/disease diagnosis.

OBJECTIF:

L'imagerie de la peau joue un rôle clé dans de nombreuses études cliniques. Nous avons utilisé de nombreuses techniques d'imagerie de la peau, y compris l'imagerie de contact capacitif de la peau récemment mis au point sur la base de capteurs d'empreintes digitales. Le but de cette étude est de développer une technique de recherche d'images de la peau efficace en utilisant la transformée en ondelettes Gabor, qui peut être utilisée sur différents types d'images de la peau, mais avec un accent particulier sur les images de contact capacitif de la peau.

MéTHODES:

La recherche d'images basée sur le contenu (CBIR) est une technologie utile pour récupérer des images stockées de la base de données en fournissant des images de la requête. Dans un CBIR typique, les images sont extraites en fonction de la couleur, la forme et la texture, etc. Dans ce papier, la fonction de la texture est utilisée pour récupérer des images de la peau, et la transformée en ondelettes Gabor est utilisée pour la description de fonction de la texture et de l'extraction.

RESULTATS:

Les résultats montrent que les caractéristiques de texture des ondelettes Gabor peuvent travailler efficacement sur différents types d'images de la peau. Bien que la transformée en ondelettes Gabor est plus lente par rapport à d'autres techniques de recherche d'images, telles que l'analyse de composantes principales (ACP) et la matrice co-occurrente de niveaux des gris (GLCM), la transformée en ondelettes Gabor est la meilleure méthode pour la récupération des images de contact capacitif de la peau et des images faciales avec des orientations différentes. La transformée en ondelettes Gabor peut aussi bien travailler sur les images du visage avec différentes expressions et des images de cancer de la peau/de la maladie.

CONCLUSION:

Nous avons développé une méthode efficace de récupération d'image de la peau en fonction de la transformée en ondelettes Gabor, qui est utile pour récupérer différents types d'images, à savoir des images numériques de visage en couleur, d'images numériques de cancer de la peau en couleur et des images des maladies de la peau, et en particulier, des images capacitifs de contact de la peau en niveaux de gris. La transformée en ondelettes Gabor peut aussi être potentiellement utile pour la reconnaissance du visage (avec des orientations et expressions différentes) et de cancer de la peau/diagnostic de maladies.

CONCLUSION:

The aim of this study is to develop an effective skin image retrieval technique using Gabor wavelet transform, which can be used on different types of skin images, but with a special focus on skin capacitive contact images.

Related Topics

    loading  Loading Related Articles