Dens invaginatus: a retrospective study of prophylactic invagination treatment


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Abstract

SummaryAimTo evaluate the prognosis for pulp survival in teeth with dens invaginatus (DI) subjected to prophylactic invagination treatment.DesignA retrospective study by examination of dental records and radiographs.Sample and methodsThe dental records of all patients referred to the Eastman Dental Institute, Stockholm, Sweden, with the diagnosis dens invaginatus between the years 1969–1997 were reviewed. Clinical data was collected from the dental records and the diagnosis DI was confirmed on the radiographs from the time of referral. 95 teeth in 66 patients had been subjected to prophylactic invagination treatment. The retrospective evaluation was based on an examination of the radiographs available from the follow-ups.Results11·3% of the teeth that were followed for 6 months or longer (n = 80) were judged as failures, All failures were initially classified as Oehlers type 2.ConclusionThe findings stress the importance of a follow-up program for teeth subjected to prophylactic invagination treatment in order to avoid serious periradicular complications that could influence the outcome of the endodontic treatment.RésuméObjectifEvaluer le pronostic de la survie pulpaire de dents avec dens invaginatus (DI) soumises à un traitement prophylactique des invaginations.ProtocoleEtude rétrospective par examen des données cliniques et radiographiques.Echantillon et méthodesLes données dentaires de tous les patients admis au Eastman Dental Institute avec le diagnostic de dens invaginatus durant la période 1969-1997 ont été passées en revue. Les données cliniques ont été recueillies à partir des dossiers dentaires et le diagnostic de DI a été confirmé par les radiographies de l'époque. 95 dents issues de 66 patients ont été nbsoumises à un traitement prophylactique des invaginations. L'évaluation rétrospective a été basée sur l'examen des radiographies lors des suivis ultérieurs.Résultats11.3 % des dents qui ont été suivies sur 6 mois ou plus (n = 80) ont été considérées comme des échecs. Tous les cas d'échecs avaient été classés initialement comme Oehlers type 2.ConclusionLes données soulignent l'importance d'un programme de suivi des dents soumises à un traitement prophylactique des invaginations afin d'éviter des complications périradiculaires importantes pouvant amener à un traitement endodontique.ZusammenfassungZielEvaluierung der Prognose hinsichtlich der Pulpavitalität bei Zähnen mit Invagination, die prophylaktisch behandelt wordn waren.DesignEine retrospektive Studie mit Auswertung von Befundunterlagen und Röntgenbildern.Stichprobe und MethodenDie Befundunterlagen aller Patienten, die in den Jahren von 1969-1997 zum Eastman Dental Institute überwiesen worden waren, wurden ausgewertet. Die klinischen Angaben wurden den Unterlagen entnommen, die Diagnose wurde gesichert durch die Röntgenaufnahme vom Zeitpunkt der Überweisung. 95 Zähne bei 66 Patienten waren prophylaktisch behandelt worden. Die retrospektive Untersuchung war basiert auf der Auswertung der Röntgenbilder der Folgetermine.Ergebnisse11.3% der für 6 Monate oder länger nachbeobachteten Zähne (n = 80) wurden als Mißerfolg eingestuft. Alle Mißerfolge wurden als Oehlers Typ 2 klassifiziert.SchlußfolgerungDie Ergebnisse zeigen, daß die regelmäßige Nachkontrolle prophylaktisch behandelter Zähne mit Invagination erforderlich ist um ausgedehnte periradikuläre Komplikationen mit Einfluß auf die Prognose des Zahnes zu vermeiden.ResumenObjetivoEvaluar el pronóstico de supervivencia de la pulpa en dientes con dens invaginatus (DI) sometidos a un tratamiento profiláctico de la invaginación.DiseñoUn estudio retrospectivo por revisión de historias dentales y radiografías.Muestra y métodosSe revisaron las historias dentales de todos los pacientes referidos al Eastman Dental Institute con diagnóstico de dens invaginatus entre los años de 1969 y 1997. Los datos clínicos se recogieron de las historias y los diagnósticos de dens invaginatus se confirmaron con las radiografías del momento de la referencia. 95 dientes en 66 pacientes fueron sometidos a tratamiento profiláctico de la invaginación. La evaluación retrospectiva se basó en un examen de las radiografías disponibles para los controles.Resultados11,3 % de los dientes que se controlaron durante seis meses o más (n = 80) fueron juzgados como fracasos. Todos los fracasos fueron inicialmente clasificados como Oehlers tipo 2.ConclusiónLos hallazgos señalan la importancia de un programa de control para los dientes sometidos a tratamientos profilácticos de invaginación para evitar complicaciones perirradiculares serias que puedan influir en el tratamiento endodóntico por realizar.

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