Reliability of linear alveolar bone loss measurements of mandibular posterior teeth from digitized bitewing radiographs

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Abstract

Abstract.

Observer reliability in performing linear measurements between the cementoenamel junction and alveolar crest was determined for mandibular posterior teeth from digitized clinical bitewing radiographs acquired during recall examinations. 6 measurements (corresponding to traditional probing measurements) were made per tooth by 3 observers. Mesial and distal measurements made to the most coronal aspects of the alveolar crest were the most reliable and least biased. As was anticipated, intra-observer reliability was better than inter-observer reliability although the 3 observers of our study were able to detect a significant mean change (0.1 mm, p<0.0001) in alveolar bone height over a 1-year period for 10 patients. For our most reliable and unbiased measurements (mesial measurements to the alveolar crest), a change of 0.54 mm (90th percentile) would be required to indicate change at a site from one time to the next. Based on the reliability of our digital radiographic measurements, with the α error rate set at 0.05 and β at 0.20, a difference in alveolar bone height of 0.3 mm could be detected with a patient sample size of between 13 (best case) and 54 (worst case).

Die Zuverlässigkeit der Beobachter linearer Messungen des Abstandes zwischen der Schmelzzementgrenze und der alveolären Knocheleiste wurde mit, anläßlich Recalluntersuchungen aufgenommen, digitalisierten klinischen Flügelbißaufnahmen posteriorer Unterkieferzähne ermittelt. Von 3 Untersuchenden wurden pro Zahn 6 Messungen (der Anzahl herkömmlicher Sondierungsmessungen entsprechend) vorgenommen. Am zuverlässigsten und am wenigsten verzerrt waren mesiale und distale Messungen der am weitesten koronal gelegenen Stellen der alveolären Knochenleiste. Wie zu erwarten, war die Zuverlässigkeit der von einzelnen Untersuchern gemessenen Resultate (intra-observer reliability) besser als die von mehreren Untersuchern registrierten (inter-observer reliability), obwohl die 3 Untersuchenden dieser Studie in der Lage waren, während einer Zeitspanne von einem Jahr bei 10 Patienten eine signifikante mittlere Veränderung der alveolären Knochenhöhe von 0.1 mm (p<0.0001) zu entdecken. Was unsere zuverlässigsten und unverzerrtesten Messungen (mesiale Messungen zur alveolären Knochenleiste hin) angeht, so wurde eine Veränderung von 0.54 mm (90. Prozentil) verlangt, um von einem Mal zum anderen die Veränderung einer Stelle deutlich werden zu lassen. Von der Zuverlässigkeit unserer digitalen röntgenographischen Messungen ausgehend konnte bei einer α-Fertumsraten Reihe von 0.005 und β von 0.20, ein Unterschied der alveolären Knochenhöhe von 0.3 mm bei der Größe einer Patienten - Stichprobe von zwischen 13 (im besten) und 54 (im schlechtesten Fall) entdeckt werden.

La fiabilité de l'examinateur à mesurer des distances linéaires entre la jonction amélo-cémentaire et le rebord alvéolaire a été déterminée à partir de dents postérieures de la mandibule depuis des radiographies bitewings digitalisées prises durant des examens de rappel. 6 mesures (correspondant aux mesures du sondage traditionnel) ont été prises par dent par 3 examinateurs. Les mesures mésiales et distales faites aux aspects les plus coronaires du rebord alvéolaire étaient les plus fiables et les moins soumises à un quelconque préjugé. La fiabilité intra-observateur était une fois encore meilleure que celles inter-observateurs bien que ces 3 observateurs étaient capables de détecter une variation moyenne de 0.1 mm, significative (p<0.0001) de la hauteur osseuse alvéolaire durant 1 année chez 10 patients. Pour des mesures plus fiables et moins soumises aux différentes influences extérieures (mesures mésiales du rebord alvéolaire), un changement de 0.54 mm (90%) devait être requis pour indiquer un changement d'un site d'une fois à l'autre. Basé sur la fiabilité de ces mesures radiographiques avec le taux d'erreur α placé à 0.05 et β à 0.20, une différence dans la hauteur osseuse alvéolaire de 0.3 mm pourrait être détectée dans une population variant de 13 dans les meilleurs cas à 54 dans les cas les plus défavorables.

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