The inhibitory effect of combining chlorhexidine and hydrogen peroxide on 3-day plaque accumulation

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Abstract

Abstract.

In a blind, randomised, 4-cell, cross-over study, the effect of rinsing with a perborate solution (1.9 g sodiumperborate-monohydrate dissolved in 30 ml water/bocasan, Oral-B®) on the in vivo plaque-inhibiting effect of 0.12% chlorhexidine (Oral-B®) was examined. After a thorough professional prophylaxis including interdental cleaning, 12 subjects started to rinse according to 4 different regimens: regimen (C-P-C): chlorhexidine in the morning, perborate at noon and chlorhexidine in the evening; regimen (CP-CP): chlorhexidine immediately followed by perborate in the morning and in the evening; regimen (PC-PC): perborate immediately followed by chlorhexidine in the morning and in the evening; regimen (C-C): chlorhexidine in the morning and in the evening. No further oral hygiene measures were allowed for the next 72 h. After 72 h, the subjects were scored for plaque, and a washout period of 4 days followed; cross-over was randomly assigned according to a Latin square design. Following this procedure, all subjects went through all 4 regimens. The regimens C-P-C and PC-PC resulted in significantly lower plaque-scores, 0.27 and 0.28 respectively, than regimen C-C (0.40). For the regimen CP-CP, the plaque-score was 0.28, which was not significantly different from the C-C regimen. The results suggest a positive interaction between chlorhexidine and hydrogen peroxide. Rinsing with a combination of 0.12% chlorhexidine (Oral-B®) and a perborate solution (bocasan Oral-B®) can result in more effective short-term plaque growth inhibition than rinsing with chlorhexidine alone.

In einer blinden, randomisierten 4 Klassen Überkreuzstudie wurde "in vivo" der Einfluß einer Mundspülung mit einer Perboratlösung (1.9 g Natriumperborat-Monohydrat gelöst in 30 ml Wasser/Bocasan, Oral-B®) auf die plaquehemmende Eigenschaft von 0.12% Chlorhexidin (Oral-B®) untersucht. Nach einer sorgfältigen und sachgemäßen Prophylaxe einschließlich interdentaler Säuberung, begannen 12 Probanden den Mund nach 4 verschiedenen Vorschriften zu spülen. Vorschrift (C-P-C): Mundspülung mit Chlorhexidin morgens, Perborat mittags und Chlorhexidin abends; Vorschrift (CP-CP): Chlorhexidin-und darauf direkt folgende Perboratspülung morgens und abends. Vorschrift (PC-PC): Perborat- und ummittelbar danach Chlorhexidinspülung morgens und abends. Vorschrift (C-C): Chlorhexidin morgens und abends. Während der dann folgenden 72 Stunden wurden zusätzliche Mundhygienemaßnahmen untersagt und danach bestimmte man die Plaquescores der Probanden. Dann folgte eine 4 Tage lange Ruheperiode (washout). Der Crossover wurde zufällig angeordnet und zwar gemäß eines Periodenversuchsplans im Lateinischen Quadrat. Dannach spülten alle Probanden den Mund nach allen 4 Vorschriften. Die Spülung nach den Vorschriften C-P-C und PC-PC ergaben signifikant niedrigere Plaquescores (0.27 bzw. 0.28) als die nach der Vorschrift C-C (0.40) vorgenommene. Bei der Mundspülung nach der Vorschrift CP-CP ergab sich ein Plaquescore von 0.28, der sich nicht signifikant von der Spülung nach der C-C Vorschrift unterschied. Die Ergebnisse lassen eine positive Interaktion zwischen Chlorhexidin und Wasserstoffperoxid deutlich werden. Die Mundspülung mit einer Kombination von 0.12%igem Chlorhexidin (Oral B®) und einer Perboratlösung (Bocasan Oral-B®) kann die Plaqueanlagerung kurzfristig nachhaltiger hemmen als eine ausschließlich mit Chlorhexidin vorgenommene.

Dans une étude croisée, aveugle, au hasard et à quatre compartiments l'effet d'inhibition de la plaque dentaire par un rinçage avec une solution de perborate (1.9 g de monohydrate perborate sodique dissous dans 30 ml d'eau/bocasan, Oral-B®) a été comparé à celui effectué avec une solution de chlorhexidine à 0.12% (Oral-B®). Après une prophylaxie professionnelle minutieuse comportant le nettoyage interdentaire 12 sujets ont commencé à se rincer la bouche suivant un des 4 régimes suivants: régime (C-P-C): chlorhexidine le matin, perborate le midi et chlorhexidine le soir; régime (CP-CP): chlorhexidine immédiatement suivie par le perborate le matin et le soir; régime (PC-PC): perborate immédiatement suivi par la chlorhexidine le matin et le soir; régime (C-C): chlorhexidine le matin et le soir. Aucune autre mesure d'hygiène buccale n'a été autorisée pendant les 72 h qui ont suivi. Après 72 h les sujets ont été examinés pour l'accumulation de plaque dentaire et une période neutre de quatre jours a suivi. Le croisement a ensuite été effectué de manière randomisée suivant un modèle carré Latin. Suivant cette procédure tous les sujets ont eu les 4 régimes précités. Les régimes C-P-C et PC-PC s'accompagnaient de scores de plaque dentaire significativement plus bas, respectivement 0.27 et 0.28, que le régime C-C (0.40). Pour le régime CP-CP, le score de plaque dentaire était de 0.28 mais n'était pas significativement différent du régime C-C. Les résultats suggèrent une interaction positive entre la chlorhexidine et l'eau oxygénée. Le rinçge avec une association de chlorhexidine 0.12% (Oral-B®) et une solution de perborate (bocasan Oral-B®) peut s'accompagner d'une inhibition de la plaque dentaire plus efficace à court terme que le rinçage avec la chlorhexidine seule.

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