Susceptibility of clinical isolates of Fusarium to antifungal drugsAntimykotika-Empfindlichkeit klinischer Fusarium-Isolate


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Abstract

Summary.The inhibitory activities of amphotericin B, fluconazole, itraconazole, miconazole, ketoconazole and terbinafine against nine isolates from clinically apparent infections of Fusarium solani, four isolates of Fusarium moniliforme and 10 isolates of Fusarium oxysporum were determined with an agar diffusion method (Neo-sensitabs) and an agar dilution method. The inhibition zones obtained with antifungal Neo-sensitabs need very careful interpretation. We did not find a good correlation between the agar diffusion method using Neo-sensitabs preloaded with azoles and amphotericin B and the agar dilution method. Amphotericin B (12/23) and terbinafine (18/23) showed good activity. Miconazole (7/23) and ketoconazole (3/23) had poor inhibitory activity. Fluconazole and itraconazole (0/23) had no in vitro activity against any of the isolates tested.Zusammenfassung.Die inhibitorische Aktivität von Amphotericin B, Fluconazol, Itraconazol, Miconazol, Ketoconazol und Terbinafin gegen 9 klinische Isolate von Fusarium solani, 4 von Fusarium moniliforme und 10 von Fusarium oxysporum wurde mit einer Agar-Diffusionstechnik (Neo-sensitabs) und einer Agar-Dilutionsmethode untersucht. Die Hemmhöfe mit Neo-sensitabs müssen mit Vorsicht interpretiert werden. Es wurde keine gute Korrelation zwischen der Agar-Diffusionstechnik mit Neo-sensitabs, beladen mit Azolen und Amphotericin B, und der Agar-Dilutionstechnik gefunden. Amphotericin B (12/23) und Terbinafin (18/23) zeigen eine gute Aktivität. Miconazol (7/23) und Ketoconazol (3/23) haben nur schwache inhibitorische Aktivität. Fluconazol und Itraconazol (0/23) zeigen in vitro keine Aktivität gegen die untersuchten Fusarium-Stämme.

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