Histological detection of intramyocardial abscesses in Candida sepsis mimicking left ventricular non-compaction/hypertrabeculation on echocardiographyFallbericht. Histologischer Nachweis myokardialer Abszesse bei Candida-Sepsis, die echokardiographisch linksventrikuläre Hypertrabekulierung/Noncompaction vortäuschten


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Abstract

SummaryLeft ventricular non-compaction/hypertrabeculation (LVHT) is a rare cardiac abnormality characterized by more than three trabeculations protruding from the left ventricular wall, apically to the papillary muscles, visible in one echocardiographic image plane and intertrabecular spaces, perfused from the ventricular cavity. LVHT is frequently associated with neuromuscular disorders. Differential diagnoses of LVHT are intraventricular thrombi, false tendons, aberrant bands, intramyocardial hematoma, cardiac metastases and the apical type of hypertrophic cardiomyopathy. Intramyocardial abscesses have not been reported as a differential diagnosis of left ventricular non-compaction. In the presented case, cardiac microabscesses as a result of Candida sepsis mimicked left ventricular non-compaction in a 55-year-old man with hypopharyngeal carcinoma who died 20 days after chemotherapy. These microabscesses were not visible on echocardiography but were detected only at histologic examination of the myocardium. This case shows that intramyocardial abscesses as a result of Candida sepsis are a rare differential diagnosis of LVHT.ZusammenfassungDie linksventrikuläre Hypertrabekulierung/Noncompaction ist eine seltene kardiale Abnormität, die durch >3 Trabekel gekennzeichnet ist, die apikal der Papillarmuskeln in das Cavum des linken Ventrikels hineinragen, in einer echokardiographischen Bildebene sichtbar sind, und intertrabekuläre Spalten, die mit dem Cavum des linken Ventrikels kommunizieren. Die linksventrikuläre Hypertrabekulierung/Noncompaction ist häufig mit neuromuskulären Erkrankungen assoziiert. Differentialdiagnosen der linksventrikulären Hypertrabekulierung/Noncompaction umfassen ventrikuläre Thromben, aberrante Sehnenfäden, intramyokardiale Hämatome, kardiale Metastasen und den apikalen Typ der hypertrophen Kardiomyopathie. Intramyokardiale Abszesse als Differentialdiagnose der linksventrikulären Hypertrabekulierung/Noncompaction sind bisher nicht bekannt. Bei einem 55-jährigen Mann, der 20 Tage nach Chemotherapie wegen eines exulzerierenden Plattenepithelcarzinoms des Hypopharynx verstarb, täuschten kardiale Mikroabszesse bei Candida-Sepsis linksventrikuläre Hypertrabekulierung/Noncompaction vor. Diese Mikroabszesse waren echokardiographisch nicht sichtbar und wurden erst bei der histologischen Untersuchung des Herzens entdeckt. Dieser Fall zeigt, daß intramyokardiale Abszesse bei Candida-Sepsis eine seltene Differentialdiagnose der linksventrikulären Hypertrabekulierung/Noncompaction darstellen.

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