Intraabdominelle PilzinfektionenIntra-abdominal mycoses


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Abstract

ZusammenfassungDie Inzidenz von invasiven Pilzinfektionen zeigt in Autopsiestudien1 wie auch epidemiologischen Untersuchungen eine zunehmende Tendenz.2–7 Auf Intensivstationen mit gemischtem Patientengut sind 17% der nosokomialen Infektionen pilzassoziiert. Im visceralchirurgischen Patientengut werden 8% der Infektionen durch Pilze verursacht und stellen bereits den vierthäufigsten Erreger dar. In bis zu 20% aller nekrotisierender Pankreatitiden kommt es zur Sekundärinfektion mit Pilzen und 5% der intraabdominellen Infektionen bei Patienten mit kontinuierlicher Peritonealdialyse (CADP) sind pilzbedingt. Bei der diffusen Peritonitis sind Pilze in 7% der Fälle am Infektgeschehen beteiligt. Die Letalität dieser invasiven Mykose, denen meist Candida-Infektionen zugrunde liegen, beträgt bis zu 60%.SummaryThe incidence of invasive mycoses in patients undergoing abdominal surgery amounts to approximately 8% and shows an upward trend in epidemiological studies. The lethality of these systemic mycoses, which are mostly based on Candida infections constitutes up to 60%. The development of a sytemic mycosis is marked by exogenic, endogenic and iatrogenic risk factors and typically displays tissue invasion after an initial fungal contamination or systemic dissemination via fungal sepsis. Fungal peritonitis is generally a monoinfection with Candida spp., where Candida albicans outweighs in 70% of cases. Aspergillus spp. are only detected abdominally in rare cases. The histological verification of a fungal invasion is regarded as proof of the existence of an invasive mycosis, but typical macroscopic findings with corresponding cultural findings can also confirm the diagnosis. Systemic mycosis requires an early initiation of a consistent antimycotic therapy as well as definitive surgical eradication of the focus in order to reduce high lethal rate. Resistances or incorrect dosages can be validated objectively by means of histological monitoring of the antimycotic therapy, thus affording early recognition of the need to change the substance class.

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