Non-Hodgkin's Lymphoma Involved in Three Endocrine Glands: Breast, Adrenal Glands and Testis

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Abstract

Background:

The purpose of this report was to present an extreme and unusual case of non-Hodgkin's lymphoma involving three endocrine organs (breast, adrenals, testis), and to review the literature concerning this malignancy.

Case Report:

A 52-year-old man with a 2-month history of breast and testis masses and 11.5 kg of weight loss was admitted to the hospital of Karadeniz Technical University. After biopsy of the breast a non-Hodgkin's lymphoma was diagnosed (diffuse large B-cell lymphoma according to REAL classification). A computed tomographic (CT) scan of the abdomen confirmed the presence of large masses located in the upper poles of both kidneys. CT-guided fine-needle aspiration biopsy revealed a similar histopathologic pattern in the breast. The hormone analysis showed no abnormalities. Simple mastectomy and orchiectomy were performed, and chemotherapy (cyclophosphamide, vincristine, doxorubicin, and prednisolone) was administered. During the resting period of chemotherapy, the patient died from progression of the disease.

Conclusion:

Non-Hodgkin's lymphoma can be located very rarely in the breast, testis and adrenals. In this case we can not propose which organ system was primarily involved and which other organs were metastasized. Despite maximal therapeutic and supportive measures, prognosis is poor.

Hintergrund:

In dieser Studie wird ein ungewöhnlicher Fall von Non-Hodgkin-Lymphom präsentiert, das drei endokrine Organe (Brust, Nebennieren, Hoden) infiltrierte. Ein Überblick über die Literatur zu dieser malignen Krankheit wird gegeben.

Kasuistik:

Ein 52jähriger Mann mit einer zweimonatigen Anamnese von Wucherungen an Brust und Hoden sowie einem Gewichtsverlust von 11,5 kg wurde in das Krankenhaus der Technischen Universität von Karadeniz eingewiesen. Nach Biopsie der Brust wurde ein Non-Hodgkin-Lymphom diagnostiziert (diffuses großzelliges B-Zell-Lymphom gemäß REALKlassifikation). Ein Computertomogramm (CT) des Abdomens bestätigte das Vorkommen großer Wucherungen an den oberen Polen beider Nieren. Eine CT-gestützte Feinnadel-Aspirationsbiopsie zeigte ein ähnliches histopathologisches Muster in der Brust. Die Hormonanalyse ergab keine Auffälligkeiten. Eine einfache Mastektomie und Orchiektomie wurde durchgeführt und eine Chemotherapie mit Cyclophosphamid, Vincristin, Doxorubicin und Prednisolon wurde verabreicht. Der Patient starb während der Chemotherapie-Pause infolge Krankheitsprogression.

Schlußfolgerung:

Das Non-Hodgkin-Lymphom wird sehr selten in Brust, Nebennieren oder Hoden gefunden. Im vorliegenden Fall war nicht erkennbar, in welchem Organsystem der Primärtumor lag und welche anderen Organe Metastasen enthielten. Trotz maximaler therapeutischer und unterstützender Maßnahmen ist die Prognose schlecht.

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