Hyperthermia as an Adjunct to the Standard Treatment of Neoplastic Diseases: Few Cures but some Advances

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Abstract

Summary

Laboratory and clinical data confirm that hyperthermia may enhance the therapeutic index of ionizing radiation and specific cytotoxic drugs. As for whole-body hyperthermia (WBH), several generations of trials have been performed. Especially in refractory sarcomas, the combination of WBH and chemotherapy with ifosfamide, carboplatin, and etoposide led to a striking increase of response rates compared to chemotherapy alone. Toxicity of WBH procedures can be limited by using a radiant heat device. To evaluate the role of WBH in different tumor entities, several trials are under way. Hyperthermia, especially WBH, seems to stimulate the immune system, e.g. natural killer cell activity and number of cytotoxic T cells. Furthermore, the expression of the intracellular adhesion molecule 1 in tumors is enhanced by WBH, leading to an increased response of lymphokine-activated killer cells. As for locoregional hyperthermia, local control rates can be increased in combination with radiotherapy, e.g. in recurrent breast cancer and melanoma. Triple modality therapy (radiochemothermotherapy) seems to be useful especially in large lesions with poor prognosis.

Zusammenfassung

Experimentelle und klinische Daten belegen, daß Hyperthermie den therapeutischen Index ionisierender Strahlung und bestimmter Zytostatika erhöhen kann. Die Ganzkörperhyperthermie (GHT) wurde in mehreren Studiengenerationen geprüft. Besonders bei refraktären Sarkomen nimmt unter der Kombination von GHT und Chemotherapie mit Ifosfamid, Carboplatin und Etoposid die Remissionsrate im Vergleich zur alleinigen Chemotherapie erheblich zu. Die Toxizität der GHT kann durch Verwendung des Aquatherm®-Gerätes begrenzt werden. Um die Rolle der GHT bei verschiedenen Tumorentitäten zu prüfen, werden derzeit mehrere Studien durchgeführt. Hyperthermie, insbesondere die GHT, stimuliert das Immunsystem, unter anderem die NK(natural killer)-Zellaktivität und die Zahl von zytotoxischen T-Zellen. Ferner wird die Expression des intrazellulären Adhäsionsmoleküls 1 in Tumoren durch GHT verstärkt, was zu einer Zunahme der Immunantwort über lymphokinaktivierte Killerzellen führt. Mit der lokoregionalen Hyperthermie können in Kombination mit einer Strahlentherapie die lokalen Kontrollraten erhöht werden, z.B. bei rezidivierenden Mammakarzinomen und Melanomen. Die sogenannte Triple-modality-Therapie (Radiochemothermotherapie) scheint insbesondere bei großen Läsionen mit schlechter Prognose einen therapeutischen Vorteil zu bringen.

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