Clinical Presentation and Outcome of Colorectal Cancer in HIV-Positive Patients: A Clinical Case-Control Study

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Abstract

Background:

Data on colorectal cancer (CRC) in HIV-positive patients are limited. The study objective was to investigate and compare clinical presentation and outcome between HIV-positive and HIV-negative CRC patients.

Patients and Methods:

Between September 1985 and November 2003 we identified 27 cases of HIV-positive CRC patients from the cancer registry database - Italian Cooperative Group AIDS and Tumours (GICAT); the clinical presentation/outcome information was retrieved. Each HIV-positive patient from our institution was randomly matched (ratio 1:2) with HIV-negative patients (54 controls) based on age, sex, and year of diagnosis in the same time period. Differences in clinical presentation, treatment, and overall survival were assessed.

Results:

Of 1130 HIV-negative CRC patients, 54 were identified and matched with 27 HIV-positive patients. Compared with the HIV-negative patients, the HIV-positive patients had a higher risk of lower performance status (PS: ≥ 2) (odds ratio (OR) = 14.4; 95% confidence interval (CI): 3.6-57.7), a higher risk of unfavorable Dukes' stage (D) (OR = 4.9; 95% CI: 1.8-13.5), and a higher risk of poor grading (G3-G4) (OR = 5.0; 95% CI: 1.9-13.4). Median overall follow-up was 27 months (range: 2-212). At multivariate analysis, the only characteristics that significantly reduced the survival of the CRC patients were: HIV-positive status (hazard ratio (HR): 2.4; 95% CI: 1.1-5.2) and Dukes' stage D (HR: 3.7; 95% CI: 1.9-7.1).

Conclusion:

Our data show that HIV-positive CRC patients compared to HIV-negative patients have a poorer PS, an unfavorable Dukes' stage, higher grading and shorter survival.

Hintergrund:

Das Datenmaterial bezüglich Kolorektalkarzinomen (CRC) bei HIV-positiven Patienten ist beschränkt. Ziel dieser Studie war, Erscheinungsbild und Outcome bei HIV-positiven und HIV-negativen CRC-Patienten zu untersuchen und zu vergleichen.

Patienten und Methoden:

Zwischen September 1985 und November 2003 ermittelten wir 27 Fälle von HIV-positiven CRC-Patienten aus der Datenbank der italienischen Krebs- und AIDS-Arbeitsgemeinschaft (GICAT); die Informationen bezüglich des klinischen Erscheinungsbildes/Outcome wurden abgerufen. Ausgehend von Alter, Geschlecht sowie Jahr und Zeitpunkt der Diagnose wurde von unserem Institut jedem dieser HIV-positiven Patienten per Match-Pair-Verfahren (1:2) HIV-negative Patienten (54 Übereinstimmungen) zufällig zugeordnet. Die Abweichungen bezüglich des Erscheinungsbildes, der Behandlung und des Gesamtüberlebens wurden gewichtet.

Ergebnisse:

Aus 1130 HIV-negativen CRC-Patienten wurden 54 ermittelt und 27 HIV-positiven Patienten per Match-Pair-Verfahren zugeordnet. Verglichen mit den HIV-negativen Patienten war bei den HIV-positiven Patienten das Risiko eines niedrigeren Performance-Status (PS: ≥ 2) (Odds Ratio (OR) = 14,4; Vertrauensintervall 95% (CI): 3,6-57,7), eines ungünstigen Dukes-Stadiums (D) (OR = 4,9; 95% CI: 1,8-13,5) und eines schlechten Gradings (G3-G4) (OR = 5,0; 95% CI: 1,9-13,4) höher. Der durchschnittliche Gesamt-Follow-Up-Zeitraum betrug 27 Monate (Bereich: 2-212). Zum Zeitpunkt der multivariaten Analyse waren die einzigen klinischen Merkmale, die die Überlebenschancen von CRC-Patienten deutlich verringern, der HIV-positive Status (Risiko-Verhältnis (HR): 2,4; 95% CI: 1,1-5,2) und das Dukes-Stadium D (HR: 3,7; 95% CI: 1,9-7,1).

Schlussfolgerung:

Unsere Daten zeigen, dass verglichen mit HIV-negativen Patienten HIV-positive CRC-Patienten einen schlechteren Performance-Status, ein ungünstiges Dukes-Stadium, ein höheres Grading und eine kürzere Überlebenszeit aufweisen.

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