Expression of Vascular Endothelial Growth Factor C Correlates with Lymphatic Vessel Density and Prognosis in Human Gastroesophageal Junction Carcinoma

    loading  Checking for direct PDF access through Ovid

Abstract

Background:

The present study clarifies the clinical significance of vascular endothelial growth factor C (VEGF-C) in patients with gastroesophageal junction carcinoma treated with curative resection, as well as the correlation between VEGF-C expression and lymphatic vessel density (LVD).

Patients and Methods:

VEGF-C expression was immunohistochemically detected in 128 patients with gastroesophageal junction carcinoma, who underwent curative surgical resection. The mean optical density (MOD) was measured to represent the expression level of VEGF-C. The lymphatic vessels were labeled with D2-40 to calculate LVD. The association between MOD and LVD and clinicopathological parameters as well as the prognosis were analyzed.

Results:

Both VEGF-C expression and LVD were correlated with nodal metastasis and clinical stage (p < 0.05). For the high (MOD > 0.18) and low (MOD ≥ 0.18) VEGF-C group, the mean LVD was 16.9 ± 5.96 and 13.6 ± 5.58, respectively (p = 0.002), and the mean number of positive resected lymph nodes was 2.9 ± 2.44 and 2.0 ± 2.36, respectively (p = 0.025). For the high (LVD > 13) and low (LVD ≥ 13) LVD group, the mean number of positive resected lymph nodes was 3.0 ± 2.34 and 1.9 ± 2.43, respectively (p = 0.010). In univariate analysis, both high expression of VEGF-C and a high LVD level were statistically associated with poor disease-free survival (p = 0.000). Multivariate analysis showed that VEGF-C, nodal metastasis, depth of tumor invasion, postoperative chemotherapy, and resection extent were independent survival predictors (p < 0.05).

Conclusions:

Increased expression of VEGF-C is correlated with high levels of LVD and poorer treatment outcome.

Hintergrund:

Die vorliegende Studie befasst sich mit der klinischen Signifikanz des vaskulären endothelialen Wachstumsfaktors C (VEGF-C) bei Patienten mit einem kurativ resezierten Karzinom des gastroösophagealen Übergangs sowie der Korrelation zwischen VEGF-C-Expression und Lymphgefäßdichte (LGD).

Patienten und Methoden:

Die VEGF-C-Expression wurde bei 128 Patienten mit einem kurativ resezierten Karzinom des gastroösophagealen Übergangs immunhistochemisch bestimmt. Die mittlere optische Dichte (MOD) diente als Maß der VEGF-C-Expression. Die Lymphgefäße wurden zur Berechnung der LGD mit D2-40 markiert. Die Assoziation zwischen MOD bzw. LGD und klinisch-pathologischen Parametern sowie der Prognose wurde analysiert.

Ergebnisse:

Sowohl die VEGF-C-Expression als auch die LGD waren mit Lymphknotenmetastasen und klinischem Stadium korreliert (p < 0,05). Die mittlere LGD war 16,9 ± 5,96 in der Gruppe mit hoher VEGF-C-Expression (MOD > 0,18) und 13,6 ± 5,58 in der Gruppe mit niedriger VEGF-C-Expression (MOD ≥ 0,18) (p = 0,002); die jeweilige mittlere Anzahl positiver resezierter Lymphknoten war 2,9 ± 2,44 bzw. 2,0 ± 2,36 (p = 0,025). In der Gruppe mit einer hohen LGD (> 13) war die mittlere Anzahl der positiven resezierten Lymphknoten 3,0 ± 2,34, in der niedrigen LGD-Gruppe war die Anzahl 1,9 ± 2,43 (p = 0,010). In der univariaten Analyse waren sowohl eine hohe VEGF-C-Expression als auch ein hoher LGD-Spiegel statistisch mit einem schlechteren krankheitsfreien Überleben assoziiert (p = 0,000). Die Multivarianzanalyse zeigte, dass VEGF-C, Lymphknotenmetastasen, Tiefe der Tumorinvasion, postoperative Chemotherapie sowie Ausmaß der Resektion unabhängige Vorhersagewerte für das Überleben sind (p < 0,05).

Schlussfolgerung:

Erhöhte VEGF-C-Expression ist mit hoher LGD und schlechterem Therapie-Outcome korreliert.

Related Topics

    loading  Loading Related Articles