Comparative Analysis of Tumor Markers and Evaluation of Their Predictive Value in Patients with Colorectal Cancer

    loading  Checking for direct PDF access through Ovid

Abstract

Background:

We evaluated the feasibility of CEA/CK20 mRNA and CEA/CA19-9 proteins as tumor markers for colorectal cancer by detecting tumor-specific mRNAs in circulating tumor cells and secreted tumor-specific proteins in the peripheral blood of colorectal cancer patients.

Patients and Methods:

Peripheral blood was obtained from 23 healthy volunteers and 46 colorectal cancer patients on the day of initiation of adjuvant chemotherapy after surgery (stages I-III, n = 27) or on the first day of chemotherapy after diagnosis (stage IV, n = 19). Levels of CEA/CK20 mRNA in peripheral blood mononuclear cells (PBMCs) were determined with quantitative real-time reverse transcription polymerase chain reaction, and serum CEA/CA19-9 protein levels were determined by radioimmunoassay.

Results:

The detection sensitivity of CK20 mRNA was approximately 1 tumor cell in 1 × 107 PBMCs, and that of CEA mRNA was approximately 1 tumor cell in 1 × 106 PBMCs. Patients with stage IV colorectal cancer had higher levels of CEA mRNA, CK20 mRNA, and serum CEA than patients at stages I-III. Peripheral blood CEA mRNA levels were predictive of overall survival, while serum protein levels of CEA and CA19-9 had no predictive value.

Conclusion:

Peripheral blood CEA mRNA is a useful marker of overall survival in colorectal cancer patients, that is sensitive and specific.

Hintergrund:

Mittels der Bestimmung tumorspezifischer mRNAs in zirkulierenden Tumorzellen und sekretierter tumorspezifischer Proteine im peripheren Blut von Patienten mit kolorektalem Karzinom wurde das Potential von CEA/CK20-mRNA und CEA/CA19-9-Proteinen als Tumormarker bei kolorektalen Karzinomen untersucht.

Patienten und Methoden:

Von 23 gesunden Personen und 46 Patienten mit kolorektalem Karzinom wurde am Tag des Beginns der adjuvanten Chemotherapie nach Operation (Stadium I-III, n = 27) bzw. am ersten Tag der Chemotherapie nach Diagnosestellung (Stadium IV, n = 19) peripheres Blut entnommen. Die CEA/CK20-mRNA-Konzentration in den peripheren mononukleären Blutzellen (PBMCs) wurde mittels quantitativer Real-Time-RT-PCR (reverse transcription polymerase chain reaction) bestimmt, und die Serum-CEA/CA19-9-Proteinkonzentration wurde mittels Radioimmunoassay gemessen.

Ergebnisse:

Die Detektionssensitivität für CK20-mRNA war ca. 1 Tumorzelle pro 1 × 107 PBMCs und für CEA-mRNA ca. 1 Tumorzelle pro 1 × 106 PBMCs. Patienten mit kolorektalem Karzinom im Stadium IV hatten höhere CEA-mRNA-, CK20-mRNA- und Serum-CEA-Konzentrationen als Patienten im Stadium I-III. Die CEAmRNA-Konzentration im peripheren Blut war prädiktiv für das Gesamtüberleben, während die Serum-Proteinkonzentrationen von CEA und CA19-9 keinen Vorhersagewert besaßen.

Schlussfolgerung:

CEA-mRNA im peripheren Blut ist ein nützlicher, sensitiver und spezifischer Marker für das Gesamtüberleben bei Patienten mit kolorektalem Karzinom.

Related Topics

    loading  Loading Related Articles