Are Somatic Symptoms a Legitimate Part of the Depression Profile in Prostate Cancer Patients?

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Abstract

Background:

Although depression is often reported in prostate cancer patients, some tests of depression omit the somatic criteria that are listed for Major Depressive Episode, arguing that these may be confounded by the cancer itself. However, this omission may be challenged in terms of the particular somatic symptoms that have been associated with prostate cancer. Therefore, the present study investigated the relative contribution to total depression scores made by the somatic criteria for Major Depressive Episode that were not caused by prostate cancer.

Patients and Methods:

491 prostate cancer patients completed the Zung Self-Rating Depression Scale. Data were analysed to compare the predictive power of 5 subsets of depression on patients' total depressive scores.

Results:

Somatic symptoms were the most powerful predictor of total depression scores, followed by anhedonia and depressed mood, with similar findings for depression clinical status. Emotional symptoms and cognitive confusion were not significant predictors of total depression scores but did predict depression clinical status.

Conclusion:

Valid and reliable assessment of depression and selection of appropriate treatment options in prostate cancer patients requires consideration of somatic items which match the DSM-IV-TR criteria for Major Depressive Episode.

Hintergrund:

Trotz der Häufigkeit von Depression bei Patienten mit Prostatakarzinom bleiben in vielen Depressionstests somatische Kriterien für Episoden von Major Depression unbeachtet. Dies wird dadurch begründet, dass die entsprechenden Symptome und die eigentliche Krebserkrankung schwer auseinanderzuhalten sind. Dieses Argument könnte jedoch in Hinsicht auf spezifische somatische Symptome in Verbindung mit Prostatakarzinomen hinfällig werden. Die vorliegende Studie untersucht deshalb den relativen Beitrag somatischer Kriterien für Episoden von Major Depression hervorgerufen durch Prostatakrebs zur Gesamtbewertung von Depressionstests. Patienten und

Methoden:

491 Prostatakarzinom-Patienten füllten die Zung-Self-Rating-Depres sionskala aus. In der Datenanalyse wurde die Vorher sagekraft von 5 Untergruppen für die Gesamtbewertung des Schweregrades der Depression verglichen.

Ergebnisse:

Somatische Symptome waren der stärkste Prädiktor der Gesamtbewertung des Schweregrades der Depression, gefolgt von Anhedonie und depressiver Stimmung; vergleichbare Ergebnisse bestanden für klinische Depression. Emotionale Symptome und kognitive Verwirrtheit waren keine signifikanten Prädiktoren für die Gesamtbewertung des Schweregrades der Depression, besaßen jedoch Vorhersagewert für klinische Depression.

Schlussfolgerung:

Zur wirkungsvollen und verlässlichen Einschätzung von Depression und Auswahl ge eigneter Behandlungsstrategien bei Prostatakarzinom-Patienten bedarf es der Einbeziehung somatischer Kriterien, die den DSM-IV-TR-Kriterien für schwere depressive Episoden entsprechen.

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